Heiloo – Sinds 2013 is Ko Hartog actief bezig haar CO2-uitstoot te reduceren. Sinds 2014 beschikte Ko Hartog over het hoogste niveau 5 CO2-prestatieladder certificaat om ook CO2 in de keten te kunnen reduceren.
Tijdens de audit in 2018 heeft Ko Hartog besloten om van niveau 5 terug te stappen naar niveau 3. Reden hiervoor is dat enerzijds bij aanbestedingen nauwelijks tot geen CO2 eis meer voorkomt en dat het op niveau 5 houden de organisatie ontzettend veel tijd en energie kost. Niveau 5 betekent dat je naast je eigen verbruik ook actief de keten CO2 gaat reduceren die veelal gedomineerd wordt door grote opdrachtgevers. Gebleken is dat Ko Hartog als kleine speler aan het eind van deze keten een zeer geringe invloed heeft. Daarom is er besloten dat Ko Hartog zich blijft richten op het reduceren van het eigen verbruik
Brandstofverbruik
Omdat brandstofverbruik de grootste CO2 uitstoot veroorzaakt bij Ko Hartog, wil Ko Hartog brandstof besparen en daarmee CO2 uitstoot verminderen. Om te kijken wat het brandstofverbruik is wordt er jaarlijks een onderzoek gedaan naar het brandstofverbruik. Uit onderstaande tabel over 2018 kan worden opgemaakt dat de groep vrachtwagens nog steeds de grootste vervuilers is binnen het wagenpark van Ko Hartog. Dit is te zien aan de gemiddelde CO2 uitstoot kg/100km en het gemiddeld verbruik L/100km. Bij beiden zijn de waarden van de groep vrachtwagens ruimschoots hoger ten opzichte van de bussen en bestelwagens.
De groep die het meeste CO2 uitstoot in aantal veroorzaakt zijn de bussen met 162 ton. Dit is tevens ook de grootste groep met 26 voertuigen. Deze bussen zijn na de vrachtwagens de grootste vervuilers per kg/100km en verbruik L/100km. Reden hiervoor is dat deze bussen vaak zwaarder beladen zijn, vaak een aanhanger meenemen en een zwaardere motor hebben dan bijvoorbeeld de bestelwagens en luxe wagens.
Type | Aantal | Verbruik (liters) | CO2 uitstoot (ton) | Verreden kilometers | Gemiddelde CO2 uitstoot kg/100km | Gemiddeld verbruik L/100km |
Type | Aantal | Verbruik (ltr) | CO2 uitstoot (ton) | Verreden KM | Gemiddelde uitstoot C02 kg/100km | Gemiddelde verbruik/100km |
Vrachtwagen | 12 | 40007 | 129 | 154144 | 85 | 26,46 |
Bus | 26 | 50100 | 162 | 415409 | 40 | 12,37 |
Bestelwagen | 7 | 12517 | 40 | 142522 | 27 | 8,50 |
Luxe Wagen (Benzine) | 3 | 2421 | 7 | 34149 | 19 | 6,93 |
Luxe Wagen (Diesel) | 10 | 11235 | 36 | 181161 | 21 | 6,47 |
Totaal zonder aggregaat | 58 | 116281 | 374 | 927385 | 40 | 12,54 |
Aggregaat | 2 | 3175 | 10 | 0 | Nvt | Nvt |
Totaal | 60 | 119455 | 384 | 927385 | 41 | 12,88 |
Conclusies 2018 ten opzichte van 2017
- De absolute CO2 uitstoot is gestegen met 44 ton ten opzichte van 2017.
- De CO2 uitstoot zonder aggregaat per 100 km is gedaald met 1 ton.
- Het gemiddeld verbruik L/100km van alle wagens (exclusief aggregaat) is gedaald van 12,71 liter naar 12,54 liter.
- Het gemiddelde verbruik per 100 km van vrachtwagens is gedaald met 1,87 liter/ 100 km.
- Het gemiddelde verbruik per 100 km van busjes is met 0,23 liter/ 100 km toegenomen.
- Het gemiddelde verbruik per 100 km van bestelwagens is met 0,58 liter/100km afgenomen.
- Het totale verbruik van diesel en benzine (incl. aggregaat) is toegenomen met 14.064 liter, daarbij moet wel rekening worden gehouden dat het aantal verreden kilometers is toegenomen met 104.156 km. Het brandstofverbruik van de aggregaten is van 792 liter naar 3.175 liter in 2018 toegenomen.
- De toename verbruik diesel en kilometers is wagenpark breed en wordt verklaard door de toename van het wagenpark wat weer kan worden verklaard door een flinke toename in de omzet van ca. 2 miljoen euro.
- Het wagenpark is uitgebreid met 12 relatief zuinige wagens: 1 vrachtwagen, 6 bussen, 1 bestelbus, 2 luxe wagens(benzine) (groep aggregaat buiten beschouwing gelaten).

Samen werken aan CO2-reductie
Wij hopen dat we samen deze prestatie op de CO2-ladder vast kunnen houden. Wanneer er nog nieuwe ideeën zijn over de reductie van de CO2 uitstoot horen wij dat graag!