Automobilisten rijden vanaf 13 mei 2013 door de nieuwe Tweede Coentunnel met de nieuwste tunnelverlichtingstechniek. Door toepassing van de nieuwste LED-technologie is een grote doorbraak voor tunnels gerealiseerd. De innovatieve LED-lijn tunnelverlichting van leverancier Agmi maakt tunnels niet alleen veiliger door een meer natuurlijke verlichting, het is ook veel betrouwbaarder dan voorgaande conventionele generaties. Daarnaast is het systeem uiterst duurzaam, zowel in constructie als energieverbruik. De infrastructuur voor tunnels, fietstunnels, voetgangerstunnels of andere onderdoorgangen gaat een helder verlichte toekomst tegemoet.
Automobilisten mogen niet in een zwart gat rijden. De intelligente LED-lijn verlichting waarmee de tunnel verlicht wordt, past het licht automatisch aan op de omgeving waardoor het rijden door de tunnel prettiger en veiliger wordt. In tegenstelling tot conventionele oranje natrium tunnelverlichting, geeft de LED-lijn een natuurlijk en egaal lichtbeeld. Hierdoor kunnen bestuurders, net als bij buitenlicht, alle kleuren goed onderscheiden. Daarnaast hebben weggebruikers geen last meer van het onrustige flikkereffect van de traditionele verlichting, omdat de LED’s in een lange lijn de tunnel egaal verlichten.
De LED-lijn heeft een technische levensduur van 25 jaar. In die periode is de installatie nagenoeg onderhoudsvrij. Om dit te bereiken is bij het ontwerp gekozen voor alleen zeer hoogwaardige kwaliteitscomponenten, die al jaren zijn beproefd. Omdat zowel de voeding als de besturing redundant zijn uitgevoerd zal er geen probleem zijn als er ergens in de Led-lijn een breuk ontstaat. Deze lange levensduur biedt ook voordelen voor automobilisten. De tunnel hoeft niet meer te worden gesloten voor onderhoud, verkeershinder wordt voorkomen.
De lange levensduur maakt de verlichting duurzaam. Daarnaast is voor de LED-lijn 70% minder bekabeling nodig. Maar het belangrijkste aspect is de verlaging van het energieverbruik met 50% ten opzichte van conventionele tunnelverlichting. Door de modulaire opbouw van het systeem kan de verlichting precies geplaatst worden waar nodig is, waardoor verspilling van licht wordt voorkomen.
De intelligente aansturing van LED’s biedt nieuwe functionaliteiten. Met 256 dimstappen kan de verlichting traploos gedimd worden na de gewenste lichtintensiteit in relatie met de buitenomgeving. Wanneer bijvoorbeeld buiten de zon fel schijnt, dan gaat de LED-lijn automatisch feller schijnen. Door de modulaire opbouw van de verlichting bouwt de verlichtingssterkte af naar het midden van de tunnel om weer op te bouwen naar het eind van de tunnel. Dit in tegenstelling tot traditionele verlichting die alleen aan of uit kan. Deze dynamische aansturing zorgt voor energiebesparing. Ook kan worden gekozen om tijdens een calamiteit de LED-lijn tunnel verlichting in een patroon te laten lopen naar de dichtstbijzijnde uitgang om zo het vluchtgedrag te bevorderen. Dit is vergelijkbaar met het gangpad van een vliegtuig in nood.